torsdag 16 juli 2009

Meeer blommor för er som inte ledsnat!!

*Krax, krax* Jaaaa, här kommer jag då med en ny Blom Tourial...
Hoppas ni orkar med, men när vädret är så uselt, vad ska man göra dådå???
Jo, pyssla såklart!!!
Jag har gjort en midre sorts blomma med i princip samma teknik som den förra :D

Så här gör du:
Du behöver 1½ blomma till att göra den, jag gör alltid 2 och 2 så då går det åt 3 stycken blommor.Först klipper du blomman (blommorna) enligt bilden.

Sedan viker jag kronbladen på mitten (så gott det går) och snurrar runt hela blomman, de första “snurrarna” limmar jag inte. Efter ca 4-5 blad så börjar jag limma en liten dutt. När jag snurrat hela vägen runt ser den ut såhär.Klipp av några mm i botten av blomman om du inte vill att den ska vara så “hög”
Så limmar du fast den halva blomman som är kvar runt och då blir den såhär:
Sedan tar jag en stoppnål och krullar blombladen bakåt, så att blomman blir mera “öppen”

sätter du fast pistillerna, dessa har jag bara gjort av floss och vit akrylfärg!

Egna Pistiller till blommorna:
Jag klipper till lämpliga längder av floss, eller ståltråd och sätter fast på en bit foam.
Sedan så tar jag vit akrylfärg (jag har en på tub) och duttar på flossen/ståltråden. Det behövs oftast duttas 2 ggr men prova dig fram.
Vi är alla olika och du kanske vill ha en tjockare pistill än vad jag vill …eller tunnare för den delen! ;D

Sedan MÅSTE jag bara visa vad jag fått av min underbara dotter!!!
Hon har gjort en nåldyna på slöjden till mig *såå glad*
Det står "Mamma´s" på den... *snyft* gulligt va??!!

Vädret är SK*T idag (som vanligt...) så jag surfar runt och pysslar emellanåt...
Hoppas det finns platser som bjuder på sol, för semester utan sol är mindre skoj...Bläk!!

Jag hoppas mina hÄnglar kommer idag!!!
Jag väntar och väntar sååååå!!!!!


12 kommentarer:

  1. Dessa blommorna är jättefina också. Hur gör du för att få en "klump" längst ut på pistillerna?
    Här utanför Borås har vi faktiskt fått lite sol idag, även om det är mycket hotande moln runt ikring. Lyckades tom gå och hämta posten (en km bort) utan att behöva ta på regnkläder och regnskydd på barnvagnen halvvägs :) :S. Antar att man får va glad för det lilla. Kram kram /Hanna

    SvaraRadera
  2. Jättefina blommor och nålmatta,m åste vara stolt mamma.

    I Varberg skiner solen och det är bara lite moln på himlen, men det hjälper inte mig då jag går på semseter föst om en vecka.

    SvaraRadera
  3. Vilka tutorials du delar med dig av! Tror att t.o.m jag skulle klara av de blommorna! Sketasnygga för en billig peng - me like!

    Och du? Tack, tack, tackelitacktack! För KAOSen alltså!
    Kan inte fatta att du, av alla duktiga scrappare, vill ge en till mig??!
    Motiveringen får mig allt att rodna lite.. och en och annan glädjetår letar sig fram i ögonvrån. Thanx bruden! Du är söt som socker!
    Längtar tills den lilla skönheten landar i brevlådan hemma hos mig!

    Ha de bäst snäckan!
    Kraaaaaaam / Angelica

    SvaraRadera
  4. Tack gilliga för alla dina underbara tips. Älskar de!
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Vilka fin blomma, tusen tack för att du vill dela med dig. Jag tror de flesta tacksamt tar emot tips på så fina blommor som du visat de senaste dagarna.
    Här i Västerviks trakten har det varit toppen väder och jag hoppas det kommer till dig också.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Det är alltid lika inspirerande att titta in till dig!! Efter din "krull-beskrivning" blev det två kort på direkten och nu blir man ju sugen på att göra blommor i massor :)
    Ha en härlig helg!
    Kram
    L8

    SvaraRadera
  7. hej igen nu e ja nog dum för hur får man mitten till o stämma in rätt i hålen så alla blir likadana i ett ark på 12 X 12 cm? Hur mätter du så man träffar exakt rätt i mitten 6 cm på varje sida? tack igen, mvh vickan.

    SvaraRadera
  8. Hur kan man nu ledsna på såna creativa idéer???? Du är ju verkligen en klippa att hitta på bra och användbara saker.
    Och fint blir det.....
    Kramizzzzz Sinikka

    SvaraRadera
  9. Vilken go tjej du verkar ha, sådana fina presenter värmer gött i hjärtat :)
    Jag skall prova att göra dina fina blommor någon dag, tack för tipset :)
    KRAM Louise
    http://rosascrapverkstan.blogg.se

    SvaraRadera
  10. Fina blommor du har gjort! jag lyckades inte lika bra som du... Har inte pysslat på flera veckor, kan jag ha glömt hur man gör?? Min sista lediga vecka, kanske jag hinner pyssla liiiite... Kraaaaaaam

    SvaraRadera
  11. Tack för att du delar med dig! Kanonfina blommor ju!

    SvaraRadera
  12. Superläckert, och det verkar ju inte så bökigt trots allt. Får nog ge mig på det! Tack för tipsen!

    SvaraRadera